کوکوتی تی

فرهنگ وادب تالش

کوکوتی تی

فرهنگ وادب تالش

میراث جهانی زلیخا صببا ماسال تالش

محوطه میراث جهانی بیستون
محوطه جهانی بیستون 200هکتار وسعت دارد که طبق نظر باستان شناسان متعلق به دوره پارینه سنگی است و مامن انسانها بوده است در مسیر رفتن به کرمانشاه یکی دیگر از هدفهایمان رفتن به میراث جهانی بیستون که در بیست کیلومتری کرمانشاه واقع شده بود . 
در بدو ورود وتا انتها این محوطه میراث جهانی وباستانی با چشم اندازها ی بسیا ر زیبا وعالی بود که فقط باید رفت ودید وباور کرد چیزی که نظر مرا جلب میگرد وبا وجود داشتن گردشگر وتوریست تمیزی این محوط وداشن اب وابشار بود وعلت وجود واسکان شاهان در مکان صد در صد بخاطر همین اب وابادانی و زیبایی منطقه بوده است
در این محوطه باستانی حدود 15 اثر ثبت شده ملی هست که این اثار عبارتند از غار شکار چیان 2 نیایشگاه مادی 3 دژ مادی و کتیبه ونقش بر جسته داریوش نقش برجسته هرکول نقش برجسته گودرز نقش برجسته بلاش نقش برجسته مهرداد دوم پرستشگاه پارتی فرهادتراش سنگ های تراش خورد بنای ناتمام ساسانی کاراوانسرا ایلخانی و غیر... 
در تصویر زیر نمای فرهاد تراش نظرم را جلب کرد این اثر صخره ای که با سطحی تراش خورده در حدود 200 متر پهنا و و 36 متر ارتفاع بزرگ ترین صخره تراش خورده است که در باره فرهاد تراش نظرات مختلف وجود داردکه از ان جمله احداث یک کاخ سا سانی ویا محلی برای نوشتن کتیبه دیگری از داریوش و یا ایوانی عظیم هم انداز ایوان کسری و بعضی معتقدند که خسرو پرویز میخواسته وقایعه تاریخی را در ان بنویسد و تصویر دیگر مجسمه هرکول پر اوازه ترین قهرمان اسطوره ای یونان باستان است که نقش های پشت سر هرکول که درخت زیتون است که به شاخه های ان تیر دان وکماندان اویزان است.
یکی دیگر از اثار این محوط سراب بیستون است و بی شک کناره سراب یکی از اطراق گاه های مهم کاروانیانی بود که از این دروازه می گذشتند .. 
ادامه دارد نگارنده زلیخا صبا




نظرات 5 + ارسال نظر
مصطفی یکشنبه 6 تیر 1395 ساعت 22:43 http://taleshop.persianblog.ir/

سلام خسته نباشید نماز و روزه هاتون قبول وبلاگ زیبایی دارید من با اجازه وبلاگ زیباتون رو لینک کردم اگه دوست داشتید میتونید وبلاگ منو
با نام taleshop لینک کنید ممنون از لطف تون خداحافظ

درود وسپاس از لطفتان

رضا نعمتی کرفکوهی پنج‌شنبه 3 تیر 1395 ساعت 23:07 http://aftavadima.blogsky.com/

والله یک لب تاب داریم هم خودم ازش استفاده میکنم وهم پسرم محسن که تنها فرزند مجرد و لیسانس گرفته بیکاره که من این لب تاب را برای او خریده بودم دوران دانشگاهی اش. اوخودش از لب تاب هم از تلگرام استفاده میکند ومن زیاد کارکردن بااین تازه درآمده ها از قبیل کانال و تونل و نمی دانم هابیر و وای برو از این کفت و مرض ها زیاد سرم نمیشه آبجی.
از پیمه هم کرجی دیله کو 50 گوسندَ مال مرا بدارم روزون اَوون هی دکرم ببرم بیابون بچارنم شوون بوئرم پارکینگ! از خیلی تالشیمه خالی تالش . اصلا از ام شهریه زندگی خش ندارم . از هم آپارتمانی دیله کو بعضی موقی دسی نم گوشی کون خله کرم همسوئه ین آن وان چی بود ؟؟؟ وام هیچی بابا خلِه کردم خله . میگن دلت خوشه ها.
ولی ایشاالله گوشی خریمه آم شومه گروه . تازه شومه شماره تیلیفونی نی بدست وردمه آم شومه گروه . ولی از چون نویسندگی علاقه دارم فقط خوام بنویسم ولی تیلیگرامی کو وان زیاد نیویشته نبو. وبلاگ هنی بهتره تیلیگرام فقط برای شوخی تفنونی را خوبه با چند بیت شعر ها بنَی و عکسی. سغَ جان و خشَ دیل شومه را آرزومندیمه

سلام جناب نعمتی اتفاقن حالا انشالله تلفن دار که شدی خودت میبینی چقدر عالیه من در تلگرام که البته با تبلت میرم یک کانال دارم و چند گروه هم فعالیت می کنم ودر گروه هایی که چت میکنند بقرون میرم تازه در فسبوک هم هستم اتفاقن شما نویسنده ماهری هستید خدا نگهدار

رضا نعمتی کرفکوهی پنج‌شنبه 3 تیر 1395 ساعت 12:55 http://aftavadima.blogsky.com/

...ونیز در ادامه

من این پریسکه تالشی خودم را چندوقت پیش برای سایت موسسه تالش شناسی ارسال کرده بودم

از تالشیمه
حاجی فیروز نشناسم
دا ممسم کوکو سسی
باورم نی باهاره

دیدم شعرم را اینگونه منتشر داده اند

از تالشیمَ
حاجی فیروز نشناسم
دا ممسم کوکو سسی
باورم نی باهارَ

این بود که به ایشان نوشتم :

تحول تاریخی در ادبیات ایرانیان این بوده که در کلماتی که به کسره ختم میگردد های بیان را جایگزینش کنند آنهم بخاطر زیبا نگاری چرا که گویند هنر نزد ایرانیان است و بس.
وقتی می نویسیم از تالشیمَ این یعنی اینکه این جمله ی کوتاه هنوز به فعلیت نرسیده وبایستی وصل به کلمه ی بعدی بگردد. ولی اگر می نویسیم از تالشیمه این یعنی اینکه جمله ختم گردیده و مخاطب دیگر منتظر نیست. های غیر ملفوظ در تالشی فقط در کلمه شکل میگیرد ونه در جمله . فقط فرقش با فارسی در این است که در فارسی فقط کلمه ای که به کسره ختم میگردد به ه ـه تبدیل میگردد ولی در تالشی هم در کسره مثل کلمه ی خلِه وهم در فتحه مثل کلمه ی تالشیمَه وهم کلمه های که دارای سکون مخصوش تالشی اند مثل کلمه ی اشت که اشته نوشته میشود .
اما نکته ی دیگر اینکه در کلمه ی گوله ننه گولَ را گوله نوشتن اشتباه است ولی ننه را ننه نوشتن درست است. چون ما در بیرون جمله هم ننه میگوییم ولی گوله در در بیرون جمله گول میگوییم و در اینجا فقط علامت ــَــ باید کلمه گولَ را به ننه برساند.

خیلی بی ببخشی چمه خاصَ تالشَ خالی پیلَ تالشی یکه شاعیر

گوشی مناسبی برای آمدن به تلگرام شما ندارم هروقت پولدار شدم یک گوشی خوب میخرم در تلگرام خدمت شما میرسم.

ته را سغَ جان و خشَ دیل آرزو مندیمه. خدا شومه خردون شومه را بداره

با سلام ودرود جناب نعمتی بزرگوار اول اینکه با لبتاپهم هم می توانی به تلگرام وصل شوید ولی من راهش را بلد نیستم ولی میدانم خیلی از دوستان از طریق لبتاپ به تلگرام وصل می شوند
دوم اینکه بدون رودر واسی طریقه نوشتاری شما در واژه گان تالشی برای من بسیا ر قابل درک وملموس تر است واین یک واقعیت نوشتاری در بین تالشی نویس هاست که تقریبن جا افتاده خداوند شما وخانواده شمارا نیز در پناه خود حفظ کند

رضا نعمتی کرفکوهی پنج‌شنبه 3 تیر 1395 ساعت 12:15 http://aftavadima.blogsky.com/

سلام / ممنون از پاسخ ادبی گرامی . زبانهای ایرانی همه از یک ریشه اند باشاخه های مختلف.گرچه تاریخ سیر تحولی و تکاملی اش را علی رغم میل بشر انجام میدهد و بودند زبانهایی در دنیا که الان حتی اثری از آنها نیست واین همان مصداق آیه شریفه است که می فرماید کل من علیها فان.
بنابراین زبانها هم روزگاری بودند ولی براثر تحوالات اجتماعی که خواسته و حتی ناخواسته از سوی بشر صورت میگیرد دیگر آن زبانهای کهن جایشان را به زبانهای دیگر داده اند.
درایران هم از اینگونه زبانها بوده و اقوام خاصی گویشگران آن بوده اند. مثل زبان تاتی که امروز دارد نفسهای آخرش را میکشد چرا که گویشگرانش یا از منطقه جغرافیایی خود گوچیده اند و به شهرهای دیگری رفته اند یا همان تعداد اندکی که هم در محل زندگی آبا اجدادیشان باقی مانده اند امروز دیگر نوه ها و نتیجه هایشان فارسی صحبت کردن را برگزیده اند. این است که امروز در منظقه غرب گیلان دومین زبانی که بعد از زبان تاتی در خطر نابودی قرار دارد زبان مادری ما تالشی می باشد. هرچند همانگونه که اول عرایضم عرضه داشتم تاریخ کارخودش را میکند و ما چه بخواهیم و چه نخواهیم نمی توانیم در مسیر آن سد نماییم ولی این از مسئولیت تاریخی و اجتماعی ما بشر نمی کاهد که یا با تاریخ می رویم یا با تاریخ می مانیم. من این مطلب را در پاسخ کامنت خانم معلم فرزانه از دیار کویر کرمان خانم فرونده نگاشته بودم هرچند با پست شما هم محور نیست ولی به دلیل همان گفتمان تاریخی اش شاید مناسب این پست رهاودی و گلگشتی شما هم باشد.
در مورد ممارست فرموده اید که من خدا می داند اهل آن نیستم خیلی مایل بودم نظراتم را برای مؤسسه تالش شناسی به صورت کامنت ارسال کنم و کردم ولی آنها مرا تحقیر و بی سواد و ناآگاه از آواهای تالشی خواندند و گفتند این بحث ها پایان دهم ولی من اهل سخن و نظر که نمی توانم خودم را لال نمایم و بگویم نه هر چه مؤسسه محترم در باب الفبای تالشی مرقوم فرموده اند کوکورانه بپذیرم و هیچ نگویم . من آن پست ها من باب تنویر افکار عموم میگذارم و قصد مماشات و ممارست ندارم. باسپاس

جناب نعمتی سلام ابتدا ازاینکه مرا مورد لطف قرار می دهی برایم از تلاشت و نظراتت طر شور قرا رمیدهی ودوم اینکه بزرگی ان نیست ما در جایی بنشینیم وهرچه ما بگوییم دیگران تأییدمان کنند و ما برای تشویقشان حتا انگشتمان را تکان ندهیم از اینکه شما خستگی در تلاشتان راهی ندارد ودر هدفتان این خود بهترین امتیاز است تحقیر کردن دیگران از صفات فرهیختگان نیست دل نگران نباشید ما همه داریم در حد توانمان برای فرهنگ مادری خود تلاش می کنیم واین در اینده نمایان گر خواهد بود واین خیلی مهم است باسپاس و قدر دانی از زحمات شما

رضا نعمتی کرفکوهی سه‌شنبه 1 تیر 1395 ساعت 20:33 http://aftavadima.blogsky.com/

با سلام و عرض ادب و احترام

رهاورد گرانسنگی با خودتان از این سفر فرهنگی به ارمغان آورده اید به گرانسنگی سنگهای بیستون . من گاهی به این نتیجه می رسم واین سخن قرآن مرا عجیب به خود فرو می برد که کل من علیها فان. همه چیز فانیست واز دست بشر نیایدکاری . میگذرد اینسان که چنان گذشت آنسان. سعی حاکمان همیشه بر این بوده که بودنشان و ابهت شان را از طریق هر وسیله ای در تاریخ ماندگار نمایند که ما این بودیم که بودیم . آنها فکر میکنند که فقط خودشان باید ماندگار بمانند اما آنچه حقیقت امر است همان که همه چیز فانیست حتی همین کوه سنگی بیستون و سنگهای اهرام ثلاثه ی مصر و دیوار عظیم چین وهمه تمدنهایی که با مرگ انسانهای بیگناه و مظلوم تاریخ بنا نهاده شده اند. بقول ما تالشها ایتا خوبی مونو ایتا بدی.
سلسله گفتارهای وبلاگ بنده به گفتار دهم رسید و ما همچنان منتظر شنیدن آوای کوکو هی هستیم تا برسرش بخواند،شت است یا پت؟! کوکوتیتی شتی پتی......

با سلام ودرودوخسته نباشیدبه جناب عالی واینکه تلگرام بشدت وقت گیر است وامدن به فسبوک و وبلاگ هم با مشگل فیلتر شکن همراه است ولی تلگرام حالت گرگه لونی وش بژن اشته
دوست ودشمن بشناس را پیدا کرده بیشتر ادم هااز هم دورشدند ویا اینکه با کپی کردن باهم دارند یک نوع رقابت میکنند ودر این راه نه تنها دیگر از تالش وبرای تالش اتحاد داشتن خبری نیست بلکه همش دارند یار گیری می کنندو اما در باره گل گشت من در باره میراث جهانی اول اینکه من از زمان دانش آموزی به تاریخ بسیار علاقه مند بودم وتا ایکه متوجه شدم شاید تاریخ
نگارها کارشون تحریف تاریخ باشد ولی در این گشت گذارها دوچیز مد نظرم بوده اول ازهمه حفظ وحراست از این امکاکن ودوم اینکه بالاخره انسان ها اگر که ظالم باشند ویا عادل باشند ودرنهایت فانی هستند چه خوب که ایندگان انها برای شناختن انها وچگونگی زیستن انهارا در دوران خودشان را بداند و ما که نمی دانیم انها روش وقانون انها را در این دوران با معیار های خودمان بسنجیم ولی تلاش انها را برای ماندگاری نام ونشان خود می ستاییم واین از نظر جامعه شناسی خیلی مهم است کما اینکه افرادی چون شما ودیگر استادان برای وجود وریشه یابی زبان تالشی تلاش و ممارست می کنید با سپاس صبا

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.