کوکوتی تی

فرهنگ وادب تالش

کوکوتی تی

فرهنگ وادب تالش

زلیخا صبا ماسال تالش

+++
من زلیخا صبا اهل ماسال وساکن رشت 
از خانواده فرهنگ دوست وفرهنگ پرورکه علاقه زیادی به اشعار شاعران بزرگ و به حفظ اشعار این شاعران داشتند ودر محاوره و شب نشینی های خود این اشعار را می خواندند پرورش یافته و برای درک هر موضوعی مثلی را بیان میکرد ند بزرگ شدم
واین مسئله روی افکار واندیشه ام اثر داشته و ذوق شعر وشاعری را. در ما یعنی خواهر وبرادرهاتقویت کرده بطوریکه من وبرادرم از همان نوجوانی به سرودن شعر
 می پرداختیم و من اولین شعرم که اسم نمیدانم ، نمیدانی بود وفارسی و اولین شعر گیلکی که در حسرت دیدار بود وتوسط برادرم به رادیو فرستاده شد. سرودم.من مدتها به خاطر مشغله زندگی فعالیتم را کنار گذاشتم ولی مغزم پر بود. از اندیشه وافکار پر بار ؛بنابراین بعد از آسوده خیالی از طرف بچه ها شروع کردم به جمع آوری ضرب المثلهای تالشی که در خانواده در ذهنم مانده بود و نیز نوشتن رسوم زیبای فرهنگ قدیم تالش و داستانهای رمان و دل نوشته هایی در باره طبیعت و محیط زیست ودر کنارش به سرودن اشعار بلند تالشی ودوبیتی های تالشی و شعر فارسی کلاسیک و شعر نو و گاه گاهی به پریسکه نیز روی آوردم .
وترجمه نقلهای تالشی بفارسی و نوشتن تالشی. و در مدتی که شبکه های مجازی فسبوک و تلگرام شروع به کار کردند من در گروهای مختلف مجازی فسبوک بخصوص فعال بودم و مطالبم را در وبلاگی به نام کو کوتی تی جمع آوری کردم و هم زمان در انجمنهای ادبی رشت و ماسال و نیز در نشست و همایشهای ماهانه تات و تالش به نام چهار شنبه خاتون بسیار فعال بودم وهستم و نیز در رادیوهای تالشی زبان تالشونه وداری باغ همکاری داشته ام ودارم و هم اکنون دومجموعه ضرب المثل های تالشی و نیز رسوم و فرهنگ قدیم تالش را در دست چاپ دارم و امیدوارم که چند مجمو عه شعری خودم را به خصوص تالشی را نیز برای چاپ آماده کنم. ودر این را ه از دوستان با فرهنگی که در انجمن های رشت دارم وبیشترین تشویقم را از جانب آنها دارم که در انجمنهایشان مر
ا تشویق به خواندن شعر تالشی کردند سپاسگزارم ..زلیخا صبا

++++++++عکس ‏‎Zoleykha Saba‎‏
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.