کوکوتی تی

فرهنگ وادب تالش

کوکوتی تی

فرهنگ وادب تالش

بول بو قاتق خورش قورمه سبز ماسالی زلیخا صبا ماسال تالش

بولبو  قاتق خورش قومه سبزی

بولبو قاتق (قورمه سبزی ) ماسالی : در ماسال به سبزی های خورش بولبو گفته میشود
مواد لازم 1- سبزی شامل(تره یا کوار ).جعفری گشنیزوشنبلیله وبرگ چغندرویا اسفناج. البته مقدار این سبزی هالازم نیست که یک اندازه ومساوی باشندوشنبلیله وکشنیز بیشتر برای معطری خورش وتره و اسفناج برای لعاب خورش است--1کیلو
2-لوبیا قرمزویالوبیا چشم بلبلی 150 تا دویست گرم 
3- گوشت گوسفند یا گوشت گوساله 400 تا 500گرم 4- پیاز یک عدد
5 روغن زردجوبه نمک وففل سیاه به اندازه6- گرد لیمو عمانی واب غورهو آب لیمو مقداری ودارچین یک قاشق چای خوری
ابتدا لوبیا را به مدت دوتا سه ساعت قبل در اب میگذاریم تا خیس بخورد تا حالت نفاخی ان گرفته شود ودرغیر اینصورت روی حرارت می گذاریم تا یک قل بزند وبعد آبش را می ریزیم .
سبزی ها را خوب شسته وریز خرد میکنیم وسبزی هرچه تازه تر باشد خورش خوشمزه تر وویتامین ومواد معدنی ان بیشتر است وانرا در روغن خوب تفت میدهیم البته به نظرمن سبزی را نباید زیاد سرخ کرد چون موادش را از دست می دهد.

گوشت را نیز به تکه های نه خیلی درشت ونه ریز خردمیکنیم ویک عدد پیاز را نازک ورقه ورقه میکنیم ودر روغن تفت میدهیم وقتی الیاف پیاز شل شد گوشت را در ان می ریزیم وزرد چوبه وفلفل را نیز در ان ریخته خوب تفتش میدهیم .
گوشتها را در قابلمه ریخته هفت لیوان اب میریزیم درصورتی که بخواهیم لوبیا قرمز را نیز با گوشت یک جا وباهم بپزیم ..و لی چون لوبیا چشم بلبلی زود پز است معمولا بعداز اینکه گوشت نیم پز شد می ریزیم ..
و بعد از نیم پز شدن گوشت ولوبیا سبزی هارا دران می ریزیم و گرد لیمو عمانی را نیز دران میریزیم وزیر خورش راکم وحرارت را ملایم می کنیم تا جا بیفتد برای فهمیدن این که خورش جاافتاده یانه باید اب خورش لعاب دار وروغن داروخوب اب وسزی به خوردهم رفته ومخلوط شده باشند ودر اخر برای مزه دار شدن بیشتر به خورش آب غوره یا آب لیمو ومقداری به اندازه یک قاشق چایخوری دارچین در خورش قورمه بریزید که بسیار مفید است نوش جان 
زلیخا صبا


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.